Inmiddels hebben we het noorden van Vietnam achter ons gelaten en zijn we, na een aantal tussenstops, aangekomen in Hoi An.

Vanaf Hanoi (na ons avontuur in Sa Pa) hebben we de trein naar Dong Hoi genomen. Deze treinverbinding sloot aan op de treinreis vanuit Sa Pa naar Hanoi. Al met al hebben we zo’n 19 uur doorgebracht in de trein… Reizen met de trein is redelijk comfortabel, zolang je maar een soft- seat of sleeper hebt. Vanaf het treinstation van Dong Hoi zijn we naar het centrum gelopen. Om de een of andere (voor ons nog totaal onbekende) reden zijn trein- en busstations niet in het centrum, maar een stukje buiten de stad te vinden. Met een beetje geluk liggen de bushalten en treinstations ook nog een eindje uit elkaar… Dat kan handiger. Enfin, lopen is gezond. In tegenstelling tot de andere plaatsen die we hebben bezocht, werden we op straat minder aangesproken door verkopers. Best fijn! Wel worden we door klein en groot aan- en na- gestaard en groepen: hello, hello! Where are you from? Een aantal tandloze mannetjes komt ons zelf de hand schudden. We voelden ons in ieder geval welkom.

Dong Hoi staat bekend om zijn strand (Nhat Le beach) en het Phong Na Ke Bang nationaal park. Helaas hebben we niet echt van het strand kunnen genieten. Op dit moment hebben grote delen van Zuidoost Azië last van tropische storm Vamco. Wij dus ook. In korte tijd is er heel veel regen gevallen (nee echt, heel veel!). Regelmatig stonden we tot onze enkels in het water. Vanwege de tropische regenbuien is de regenponcho heel populair. We hebben er ook maar een aangeschaft: niet charmant, wel praktisch. We zijn twee nachten in Dong Hoi gebleven, waarvan één nacht in een backpackershostel direct aan zee. Geen zwemweer dus, maar wel een mooie view op de onstuimige zee. Om het nationaal park te bezoeken hebben we een motorbike gehuurd. Het park staat onder andere bekend om zijn grotten: Phong Na Cave, Paradise Cave en Dark Cave. Helaas hebben we de grotten nooit bereikt… Onze motorbike (waar we overigens teveel voor betaalden) had na onze eerste stop moeite om weer te starten. De accu was te nat geworden. Gelukkig was er een kleine garage in de buurt waar ze ‘m snel weer aan de praat kregen. Niet heel veel later kregen we een lekke band… ook dat was redelijk snel opgelost, maar inmiddels was er geen tijd meer om de grotten in te gaan. De rit door de tropische regenbuien, het park zelf en alle pech vonden we al hi-la-risch. Een topdag dus!

Van Dong Hoi zijn we doorgereisd naar Hue. Er ligt één spoorlijn van noord naar zuid Vietnam. Nu we halverwege de lijn instappen blijkt het moeilijk om een ticket te kopen voor dezelfde dag. We kunnen alleen kiezen voor een hardsleeper in een 6-persoonscabine. Vooruit dan maar. Met zes man in een kleine cabine, met drie bedden boven elkaar is wel wat teveel van het goede, zo blijkt. We hebben er daarom voor gekozen om onze backpacks in de bedden te leggen en zelf maar in het gangetje plaats te nemen. Dat was ook weer heel komisch. Verschillende verkopers boden hun maaltijden aan: kippenpoten (niet afgedekt, maar gewoon open en bloot) met rijst en kleffe groenten.  Dit kan echt niet gezond zijn… hygiënisch is het in ieder geval niet. Drie uur staan is wel wat lang, de meeste Vietnamezen kijken dan ook wat meewarig 🙂

Onze volgende stop is Hue, voorheen de keizerlijke hoofdstad. Ook in Hue komt ontzettend veel water naar beneden. Het raam van ons hotel is daar niet helemaal tegen bestand. We kregen daarom de volgende dag een upgrade naar een grotere, waterdichte, kamer. Na twee dagen Hue hebben we de bus (een bus met ligstoelen) naar Hoi An genomen, een van de toeristische trekpleisters in het midden van Vietnam. We zijn er pas net, maar voelen ons nu al helemaal thuis in deze gezellige stad. We hebben een hotel geboekt (met zwembad :)) voor de komende drie nachten. We zijn benieuwd wat deze stad ons gaat brengen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>