Met varen heb ik niet veel op. Daar ben ik inmiddels wel achter. Vrijdag 27 november zijn we met de ferry van George Town naar Kuah op Langkawi gevaren. Een trip van 3 uur. Het grootste probleem is dat je in een afgesloten ruimte zit zonder frisse lucht. Zeker als de golven wat hoger worden is dat niet echt fijn. Maar goed, eenmaal vaste grond onder de voeten is het ook weer over. Dat dan weer wel.

www.wijzijnbackpacken.nl

De prijzen voor hotels liggen op Langkawi wat hoger ten opzichte van de rest van Maleisië. Het vinden van een redelijk en betaalbaar hotel was dan ook wat lastiger. Daarbij wilden we graag een onderkomen op loopafstand van de Jeti (stijger), zodat we geen taxi zouden hoeven nemen. Het hotel deed denken aan een bunker en was dus weinig sfeervol. Tot overmaat van ramp was er geen laken, alleen een deken. Zo’n harig geval. Tamelijk ranzig. We hadden dit hotel via internet voor drie nachten geboekt… Gelukkig vonden we een beter hotel voor de daarop volgende nachten en daar wilden we eigenlijk niet meer weg. Eindelijk de witte dekbedden waar we zo naar hebben verlangd. We zijn twee keer naar de receptie gewandeld om een dag bij te boeken. Dat moest natuurlijk een keer fout gaan. De derde keer lukte dat helaas niet meer… Fully booked.

Ook hier is het het makkelijkst om je per scooter over het eiland te begeven. In twee uur kun je het hele eiland rondrijden. We ontdekten dat er iedere avond ergens een nightmarket wordt georganiseerd. Van de zeven avonden die we op Langkawi waren hebben we er vijf op deze markt gegeten. Locals verkopen er rijst, noodles en pasta-achtig-iets in krantenpapier voor 2 Ringgit, zo’n 50 eurocent. Meestal vegetarisch als we er naar vragen, maar we ontdekten een paar keer toch iets van kip, vis of hagedis… We hebben alle kraampjes uitgeprobeerd en zijn nu vaste klant bij de beste stand. We zijn er ook min of meer verslaafd geraakt aan de verse, waarschijnlijk niet gezonde (iets met suiker…), mangojuice. Shaken not stirred.

Omdat we van hotel wisselden hebben we op verschillende plaatsen een scooter gehuurd. Dan merk je dat er ook best wat kwaliteitsverschil is. De laatste verhuurshop was het goedkoopst. De eerste scooter die we meekregen bleek een behoorlijke slag in het wiel te hebben. De vervangende scooter had geen profiel op zijn achterband, maar dat wisten wij toen nog niet… Toen we net lekker op gang waren en zo’n 60 km per uur reden begaf de achterband het. Maar gelukkig was daar mijn oerdegelijke Birckenstock en zijn we al slingerend en slipperafslijtend, zonder kleerscheuren en schrammen aan de kant van de weg gekomen. Wat best een wonder is, op zich. Een passerende automobilist stopte en belde de verhuurmaatschappij. Die stuurde vervolgens een jongen op een scooter om ons mee te nemen naar een fietsenmaker (maar dan voor scooters – heeft dat geen naam?). Eigenlijk kwam het erop neer dat we voorzichtig op de kapotte band rijdend naar het dichtstbijzijnde dorpje reden. Daar leek de verhuurder een goed plan dat wij een nieuwe binnen- en buitenband zouden betalen. Dus niet. De jongen die ons te hulp geschoten was bleek geen geld bij zich te hebben. Hoe en wat hij dan precies kwam helpen werd dus niet helemaal duidelijk. Uiteindelijk hebben we de nieuwe band voorgeschoten met de belofte dat we het bedrag terug zouden krijgen. En zo geschiedde.

www.wijzijnbackpacken.nl

Langkawi is een eiland niet ver van de Thaise grens met een aantal heel mooie stranden. We ontdekten een strand waar je via een klein bosje kunt komen. Behalve wat apen kwamen we er helemaal niemand tegen. De perfecte strandplek. Niet ver daar vandaan parkeerde een taxichauffeur zijn auto. Het raampje half open. Een hele apenkolonie woonde de auto flink uit.

Verder staat Langkawi bekend om zijn lange hangbrug. De brug is gebouwd op de top van de Machinchang berg en allen bereikbaar via een kabelbaan. De brug hangt aan een 82 meter hoge paal en ongeveer honderd meter boven de grond (lees: bergtop). Het eindstation van de kabelbaan bevindt zich op ruim 700 meter boven zeeniveau. Dat is hoog… Tenminste, voor iemand die niet verder is gekomen dan wintersport in Winterberg of Tjsechië, niet bepaald skigebieden bij uitstek. Vanuit de kabelbaan en vanaf de skybridge heb je spectaculaire uitzichten.

Vanaf Langkawi zijn we teruggevaren naar het vaste land. We boekten één nacht in een wat luxer hotel, want ja: 4 december. De kamer was lekker ruim, maar een beetje gedateerd. Het ontbijt de volgende morgen was lekker! Na lange tijd hadden we weer eens wat meer keuze dan alleen geroosterd (oud) wit brood. Op de verjaardag van Sinterklaas zijn we teruggereisd naar Kuala Lumpur. Na (opnieuw) een weekje Kuala Lumpur zijn we naar Surat Thani in Thailand gevlogen.