Zo, dat werd wel weer eens tijd… Maar hé, ik heb ook kerstvakantie! 🙂 Een nieuw jaar, dus ook weer nieuwe blogvoornemens. Vandaag maar eens even bijschrijven.

De laatste update van ons reisverslag kwam uit het zuiden van Thailand. Koh Samui. Sindsdien hebben we alweer veel nieuwe plekken gezien. Ook bekende trouwens, want we zijn voor de tweede keer in Bangkok geweest. En nu zelfs al een derde keer. Goed, dat straks. Eerst even naar de eilanden in de Golf van Thailand. De laatste blogpost kwam dus uit Koh Samui. Daar vandaan zijn we naar Koh Phangan gevaren. Vergeet alle eerdere berichten over mijn ervaringen met ferrys. Het water was erg onrustig en daardoor was de catamaran niet bepaald stabiel. Ter illustratie: het personeel deelde plastic tasjes uit… Gelukkig had ik sinds het ontbijt niets meer gegeten. Dat scheelde weer.

Koh Phangan is een stukje kleiner dan Koh Samui en staat bekend vanwege de fullmoonpartys. Nu was het best wel halfmoon en dus rustig op het eiland. Best prettig! De eerst dagen verbleven we in een kleine, vochtige, bungalow. Muf, vies, maar: slechts €10,- per nacht. Na een paar minder comfortabele nachten verkasten we naar een resort dat beter aansloot op onze wensen. Ruim, schoon, uitzicht op het zwembad. Echt een lekkere plek. Uiteraard met een scooter voor de deur. Zoals we inmiddels gewend zijn bestaat onze hoofdactiviteit vooral uit het zoeken naar verlaten stranden. En vergeet natuurlijk de koffie niet. We ontbeten iedere dag in een restaurantje dat gerund wordt door twee Portugezen. Yoghurt met granola: ik houd ervan. Op een van de laatste dagen op het eiland hebben we een trekking gemaakt naar Bottle Beach. Zo’n anderhalf uur klimmen en dalen. On-ge-kend warm. Echt heel warm. Heel warm, en dan nog warmer. Iets met zweet. Maar wel de moeite waard. Oh ja, ook nog anderhalf uur terug met opnieuw heel veel zweet.

Op 23 december zijn we teruggereisd naar het vaste land. Eerst per boot, daarna met de bus en tenslotte met het vliegtuig. De eindbestemming die dag was Bangkok, omdat Hanneke de volgende morgen zou landen op Suvarnabhumi airport. Heel even leek het nog ingewikkeld te worden om op tijd te komen, omdat er slecht weer werd voorspeld. Gelukkig was er niets aan de hand en konden we zonder problemen met de boot van het eiland af. Tegen het einde van de middag landden we op het tweede vliegveld van Bangkok: Don Muang. Omdat het onze tweede keer Bangkok was waren we snel in het appartement van Peer. Onze host via Airbnb. Hetzelfde appartement als in oktober: modern, schoon, gym en zwembad. De gym hebben we deze keer niet gebruikt, iets wat mij uitstekend bevallen is.

De volgende morgen ging de wekker best vroeg: 05.30uur. We wilden om 7.00uur op het vliegveld zijn. We waren er ruim op tijd! Zoals gewoonlijk duurt het even voordat je de immigration officers bent gepasseerd. Maar tegen achten was het dan zover: welkom in Bangkok!

We hebben deze dag verder rustig aan gedaan. De helft van de bagage van Hanneke bestond uit kleding (van ons) en snoep. Pepernoten, chocoladeletters, stroopwafels uit mijn Hollandpakket van school, pindasaus :0, een minikerstboom (!), een overhemd… De rest van de dag hebben we vooral in het zwembad doorgebracht. Omdat Hanneke niet echt moe was (haha), hebben we om 23.00uur de Kerstavonddienst in de Anglicaanse kerk bijgewoond. In korte broek, maar met overhemd.

Omdat Hanneke twee weken zou blijven en we deze periode maximaal wilden benutten hadden we de meeste overnachtingen vooraf geboekt. Tot 28 december zijn we in Bangkok gebleven. Daarna zijn we met de bus naar Koh Chang gereden. Een rit van zo’n zeven á acht uur. Het laatste stukje met de slowferry. De eerste twee nachten sliepen we in een Mongoolse tent. Primitief, maar op een hele mooie plek. Op een klif aan de kust. Koh Chang vinden we een van de mooiere eilanden tot nu toe. Mooie, rustige, stranden, veel groen en een hele relaxte sfeer. Na twee dagen verkasten we naar een huisje op het midden van het eiland. Schoon en ruim, maar met beroerde wifi. Hier hebben we ook oud en nieuw gevierd. Zonder champagne, want die is hier niet te betalen. Zuinigheid met vlijt… Wijn is hier ook heel duur, tenminste als je het vergelijkt met de flessen van €1,99 die ik normaal uit de Jumbo trek. Voor de gelegenheid hebben we een uitzondering gemaakt 🙂

Op het eiland hebben we vooral veel aan het strand gelegen en gezwommen, gesnorkeld en gekajakt en lekker gegeten. Van Mexicaans tot Thais, van de Duitse keuken tot stokbrood met satésaus. De laatste dagen verbleven we in het noorden van Koh Chang. Een prima bungalow, maar met huisdieren: kakkerlakken en hagedissen. Het went.

Twee weken zijn ook maar weer heel kort uiteindelijk. 5 januari zijn we weer teruggereisd naar Bangkok. De dag erop is Hanneke weer naar Nederland gevlogen, met meer bagage dan ze kwam… Lange broeken en truien, die heb je hier niet nodig.

Gelukkig duurt dat naar huis vliegen voor ons nog even… Half februari komt het moment dat wij ook weer in het vliegtuig richting Europa stappen. Tot die tijd gaan wij nog wat Thaise eilanden bezoeken. We hebben ons visum verlengt en mogen nu dus voorlopig in het land blijven. Het kost wat (tijd en geld), maar dan heb je ook wat. Vanavond vliegen we naar Phuket. Een nieuw hoofdstuk…

2 Comments

1. Judith

Leuk om te lezen! Ik ga het Airbnb-appartement van Peer eens opzoeken voor als ik naar Thailand ga (november). Veel plezier nog daar!