We hebben Nusa Lembongan achter ons gelaten. Best wel een beetje jammer, want we hadden het er goed naar ons zin. In eerste instantie stond het helemaal niet op ons programma, maar het was een prima tussenstop tussen Lombok en Bali. Vergeleken met de Gili’s een stuk minder toeristisch en een hele fijne relaxte sfeer! Onze volgende stop is Bali. We moeten wel :), want het plan is om daarvandaan straks ook terug te vliegen naar Kuala Lumpur.

De eerste dagen hebben we overnacht in de Taran Villa’s. Een mooie plek met goede, schone kamers en zwembad. Helaas was het niet mogelijk om er nog een paar nachten bij te boeken, dus verkasten we naar een volgend onderkomen: Arya Inn. Opnieuw prima, maar iets minder schoon… (Lees: Hé, zijn deze bedden eigenlijk wel verschoond?). Het leuke is wel dat je weer even in een iets andere omgeving bent. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel.

Op een van de relaxdagen hebben we de spa Harumaya met een bezoek vereerd. Voor een body treatment van 2 uur betaalden we omgerekend zo’n 15 euro p.p. Da’s geen geld en wel heel lekker! Gescrubd en wel verlieten we als herboren het pand. Dat moeten we echt vaker doen. Verder hebben we op het eiland rondgescheurd met de scooters, heeft Hanneke wat geoefend met rijden (waarover ze zelf wat meer zal schrijven), hebben we aan het strand en het zwembad gelegen en hebben we een korte mangrovetour gedaan. Op een traditionele longboat hebben we ons door een stukje mangrovebos laten varen. Een leuke ervaring!

We zijn ook een aantal keer bij de rotsen aan de rand van het eiland geweest. Zeker bij vloed een mooi gezicht! Dat leverde ook een aantal hilarische beelden op, maar die gaan we hier niet laten zien :-). Na een afsluitend ontbijt bij Bali Eco Deli hebben we Nusa Lembongan achter ons gelaten. We zijn per boot naar Bali gevaren. Een tochtje van 30 minuten, maar wel over een onrustig water… Gelukkig zijn 30 minuten goed te overzien.

In Sanur (de havenplaats op Bali) hebben we drie scooters gehuurd. Drie, omdat we van plan zijn met onze backpacks over het eiland te gaan touren. Met z’n tweeën en bagage op de scooter is wat teveel van het goede. Het huren van een scooter leverde ook weer de nodige hilariteit op. We vroegen een politieagent of hij een scooterrental wist. ‘Wait, wait, I call my friend’, was zijn reactie. Na een minuut of vijf (ondertussen bezochten we de Dunkin’ Donuts -> je moet toch werken aan je killerbody…) kwam zijn friend op een scooter aanzetten om te onderhandelen over de prijs. Met onze ervaring van twee jaar geleden, hebben we er een goede prijs uit weten te onderhandelen: €3,20 per dag! Vervolgens moesten we natuurlijk nog bij de scooters zien te komen. Het voorstel van de beste man was om ons een voor een naar de locatie te brengen. Dat leek ons niet zo’n strak plan en behoorlijk tijdrovend. Toen wij aangaven wel naar het kantoor te willen lopen en de politieagent + friend dachten hun extra inkomsten mis te lopen, bood de politieagent ons zijn motor aan. Waar maak je dat mee? Twee man op de motor van de agent en een achterop bij de verhuurder togen wij richting verhuurkantoor. Een half uurtje later vertrokken we op onze versgehuurde scooters richting Ubud.

Het appartement in Ubud is perfect: schoon, ruim, licht en voorzien van een zwembad. We hebben drie nachten geboekt en reizen daarna verder. Stay tuned!

2 Comments

1. Judith - septembersecond

Via google kwam ik op jullie Top 10 pagina voor WP plugins terecht en na wat doorklikken zag ik dat jullie nu op Bali zijn! Wat vet 🙂 Ik ben hier 2x geweest en heb er een paar blogjes over geschreven met hotspots en tips. Misschien hebben jullie er iets aan! Ubud komt toevallig vanavond online. Veel plezier!

• Gerard

Ha Judith! Wat leuk, gaan we even lezen dan! Twee jaar geleden zijn we hier ook geweest. Benieuwd wat jouw tips zijn!